úterý 27. září 1983

Z mého života I. - ZVS


Znalci vědí, co tato zkratka znamenala: Základní Vojenská Služba. Já ji vyfasoval na 2 roky = 24 měsíců = 104 týdnů = 730 dní = 17.520 hodin = 1.051.200 minut = 63.072.000 vteřin. Povolávací rozkaz mi přišel do Českých Budějovic, říkal jsem si výborně, to je docela blízko a žádné Slovensko! Čtrnáct dní před nástupem mi přišel dopis, že se mám dostavit na vojenskou správu se svým povolávacím rozkazem k nějakému dopřesnění. Došel jsem na domovskou OVSku (Obvodní Vojenská Správa) a tam mi povolávák sebrali a dali nový. Na něm už bylo klasicky Slovensko, do Poddůstojnické školy v Michalovcích! Takže jsem Slovensku neunikl! :-)  Po 6. měsících absolvování PŠky (Poddůstojnická Škola) jsem byl vyškolen jako velitel motostřeleckého družstva - čili jsem byl bigoš polní, vodou máčený, vzduchem chlazený. Následovalo převelení do Stříbra - k 57. motostřeleckému pluku - bojovému prvosledovému útvaru na zbylých 18 měsíců. Vyfasoval jsem svou osobní zbraň Sa 58 - Pi s infrákem, kterou jsem střežil jako oko v hlavě a během různých cvičení převážně na Doupově s ní sdílel i teplo svého spacáku, protože 7 let Sabinova za ztrátu samopalu bylo přece jenom dost! :-) Velel jsem osmičlenému družstvu a jednomu BVP. Deklarované obranné uskupení Varšavské smlouvy spočívalo v nácvicích útoků! :-)
Toto je mé BVP, které jsem převzal na 18.měsíců. 249 znamená 2.prapor, 4.rota, 9.družstvo a P značí "provozka" - čili vozidlo, které bylo denně používáno pro výcvik pěchoty, hlavně na střelnici. Opakem "provozky" byla "uloženka" značená U, BVP, které bylo zakonzervované a nepoužívané, kromě výjezdů na  Doupov. Na tomto snímku mě nehledejte. S Pavlem, stojícím u poklopu velitele vozu, jsem sloužil celé dva roky, přišli jsme z Michalovců oba do Stříbra. U poklopu řidiče sedí můj řidič Libor. To jsem byl na 4.rotě 2. praporu.
Zde jsem vyfocený na Doupově během vojenského pravidelného cvičení. Sedím na věži tanku uprostřed. Po mé pravici je spolubojovník z Malešic. To už jsem byl na 6.rotě 2. praporu.
V době volna jsem si psal jako spousta (no jak se to vezme, na naší rotě jsme byli asi jen 4! :-)) ostatních záklaďáků "Bigošák"- takový deníček vojáka, kam jsem si nepsal, co každý den prožívám na vojně (většinou opakující se pakárnu), ale spíš hlášky, které prolétly okolo mě nebo měl někdo jiný napsaný ve svém deníčku, které jsme si navzájem opisovali. Bigošák jsem si začal psát až jako stará máza, jako zoban jsem na to neměl čas. Zde některé ukázky.
 
 
Vysvětlivky: DN (Denní Nácvik), BOPO (BOjový POplach), DR (Dozorčí Roty)
 
 
 
 
 
 
 
 
Obrázky jsou kresleny mou vlastní rukou, kromě pětistovky (vyrobená bankovka), ale to se dá poznat! :-)
Třístovka je zhotovená jako parte.
Omlouvám se za dobovou vulgaritu a ty ženský! :-)
Někdy tak si říkám, kudy by se ubíral můj život dál, kdybych přikývl na nabídku dvou pánů v civilu  na OVS Praha 10 při nahlášení ukončení ZVS a přihlášení do registru Vojenské správy. Ti mě zastavili při odchodu z místnosti registru a zeptali se, jestli bych nechtěl k "nim", mám výcvik ve střelbě ze všech ručních zbraní a hodil bych se jim. Poněvadž jsem měl docela dost "služby vlasti" a dva roky mě stačily, tak jsem řekl razantní ne, že chci zase do civilu. Ani jsem se jich nezeptal co jsou zač, čehož jsem později litoval, mohl jsem se dozvědět víc. Třeba jsem po sameťáku mohl být v seznamech vojenské rozvědky nebo dokonce Stb! :-)   
Tady je výpis z mé VK (vojenská knížka), že jsem "opravdu ale opravdu" sloužil u bigošů!
A těsně po sameťáku si na mě ještě vzpomněli na cvičení! Zde je povolávací rozkaz do Boletic u Šumavy.
 Historie VÚ 8015 v odkazu 1418. 
Ukázka jízdy BVPéčka.

Žádné komentáře:

Okomentovat